Prisjakt

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: Navee V25

7 maj 2024

Expertens betyg:

Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
4.0

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
För fina vägar
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
4.0

Navee gör trevliga scootrar, de två jag har testat nu saknar dock stötdämpning vilket är synd. Det här är förvisso en tidigare modell mot V50iPro, så här kanske man kan leva med det. Dock hade det inte skadat med dämpare fram på V50iPron i alla fall. Hur som helst. Den rullar väldigt fint på slät asfalt. Lite packat grus går att köra på också utan jätteobehag men håll er borta från kullersten, grusvägar med grövre grus eller eftersatta cykelvägar.

För terräng, körning på dåliga vägar
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
3.0

Det är svårt att inte upprepa vissa delar i en recension. Det är ju fortfarande så att en odämpad scooter kommer att vara mindre bekväm att framföra under stökiga förhållanden, oavsett märke. Däremot sänker jag inte betyget helt för fram kommer den ändå rätt bra, nu har jag inte varit ute i en enduro-bana direkt men det går att gena lite över en gräsmatta, det går att köra över en grusparkering t ex, om än lite skakigt. Vi ska ha i åtanke också att bara för att en scooter har dämpare, betyder det inte att den smärtfritt går att köra hur som helst, men helt klart blir färden mer behaglig.

Prisjakt toppbetyg
Navee V25 Nordic
Elscooters & ElsparkcyklarNavee V25 Nordic
fr. 3 490 kr
Hitta bästa pris här
Vem passar produkten bäst för?

Navee V25 passar pendlaren som har fina vägar till hands!

Bra IP-klassning

Pigg för en 250W

Hyffsat lätt

Laglig

Litet batteri

Ingen stötdämpning

Däck och motor!

Motorn sitter i framdäcket och har en effekt på 250W och peakar på 600W. Det gör att scootern ändå är rätt pigg även med mig som tyngre förare.

Navee har en motor med vad de beskriver som "low rolling resistance tires", exakt hur det fungerar vet jag inte men däcken rullar som jag förstår det, lättare än vanligt, vilket också bidrar till att du kommer längre med mindre gas typ.

Däcken är 10 tums pneumatiska, alltså luftfyllda men ingen slang.

Värt att nämna här också är att scootern klarar klättring upp till 15 graders lutning, det är ändå så pass att man tar sig igenom de flesta backar i vardagen, om än kanske lite trögt beroende på brant.

Dubbla bromsar

De flesta scootrar i dag kommer med dubbla bromsar. I detta fall är det en E-ABS fram och en trumbroms bak.

Elbromsarna är väldigt bra för den ovana föraren eller t ex om man ska åka utför en brant backe, då kan det vara bekvämt att öka styrkan i den och på så vis få en mer kontrollerad färd.

Det här är något man får testa sig fram till vad man föredrar.

Robust chassi

Värt att nämna även här som med V50iPro är chassit, då det är detsamma. Det är en högtålig stålram som absolut inte kommer att gå sönder innan scooterns batteri börjar få slut på laddcyklar.

Vattentålighet

V25 har IPX5-klassning. Det räcker gott för att köra igenom enstaka vattenpölar och några droppar regn är inget man behöver få panik över.

Värt att tänka på är att IPX5 inte är lika med vattentätt men ah, man ska inte vara för rädd heller, för att köra när det är lite blött.

Batteri

Batteriet är inte jättestort, det är på 5.2 Ah och enligt specen utlovas upp emot 25 km. Det räcker gott för ärenden på stan, kanske till en idrottsträning, ta sig till en tunnelbana osv.

Vill man ut på längre turer bör man ha i åtanke att det kan vara läge att köra sparsamt eller börja tänka på att vända hemåt när batteriet når hälften. Det är ju inte så kul att behöva gå hem om det tar slut helt.

Fördelen med mindre batterier är att det inte tar lång tid att ladda. Detta batteri tar endast 4 timmar, vilket gör att man kan hinna med flera turer under en dag.

Givetvis sitter det även en smart BMS i också, för att hålla koll på batteriets hälsa.

BMS skyddar mot över/underladdning, urladdningar, temperatur, underspänning samt mot kortslutningar. En extra trygghet om scootern förvaras i t ex en lägenhet.

Laglig

Eftersom motorn är högst 250W och högsta hastighet är 20 km/h är Navee V25 en laglig elsparkcykel och enligt Transportstyrelsens definition klassad som cykel.

Det betyder att du inte behöver oroa dig för till exempel en trafikförsäkring som krävs för elscootrar med högre effekt.

Avslutningsvis

Scootern är relativt lätt, den väger 17.1 Kg och tar inte jättemycket plats.

Navee har också en bra app som erbjuder det mesta man kan önska, el-lås, man kan ställa in energiåtergivning och så en funktion där man kan slå på "automatisk lykta" så den tänds av sig självt när det blir mörkt.

Den är också relativt underhållsfri. Som med alla scootrar eller cyklar t ex, kan det vara bra att gå över den i bland och göra rent, dra åt skruv och underhållspumpa däcken.

Den kommer att passa de flesta åldrar och personer som inte vill ha för mycket annat än att köra, att tänka på.

Specifikationer

Motor
250W med peak på 600W
Batteri
5.2 Ah
Vikt
17.1 Kg
Maxvikt
100Kg
Laddtid
4.5 timme

Om elscooters & elsparkcyklar från Navee

Navee grundades 2020, och fokuserar på forsking samt utveckling och distrubition av E-scootrar samt E-cyklar.


Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons