Prisjakt

gramo

Medlem sen 2009-05-27
77
Bidrag
27
Hjälpsamröster
HP LaserJet Pro 400 M401dn
Full Star 1
4
(1)
g
gramo
77 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 9 år sedan

Lätt att installera och har inte haft problem på 6 månader, problem fri arbetshäst. Bra med display så man kan fälla upp och ned den vid behov. Speciellt bra om man förvarar den i ett skåp, man behöver displayen vid felsökning....

HP ZBook 14 F0V18EA#AK8
Full Star 1
4.5
(2)
g
gramo
77 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
Redigerades 9 år sedan

En enkel och fungerande dator, dock fungerar den ej med 2 stycken 27" skärmar, inte ens med dockningsstationen. Grafikkortet är klent och dockan klarar ej av det, pratat med supporten och ingen vet varför. Ha rman skärmarna i gång via dockan så blir det segt exempelvis när man använder internet, använder man däremot 1 skärm a 27" och direkt via datorn så går det bra, dock tappar man funktionen med dockan! Liten och nätt, fyller vardagsfunktioner, men rekommenderar ej för CAD program. Dvs, ej en riktigt bra workstation, skulle behöva gå upp ett snäpp och separat grafikkort?

Scott E-Sportster 10 Solution 2013 (Elcykel)
Full Star 1
1
(1)
g
gramo
77 omdömen
Half Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 11 år sedan

Uppdatering: Det har kommit ut 2014 modeller, det finns två nya motorvarianter, "Aktiv line" och "Performance line", 2013 har motorn "Classic+ line". Tidigare:...från 7 stjärnor till 1 stjärna, orsaken är den har gått "sönder" och att "någon" är ansvarig, denna någon är någon, som någon tycker att någon löser. När jag köpte elcykeln så gjorde jag en fösta bedömde av cykeln, längre ned en liten uppdatering, efter har börjat använda cykeln lite mer och fått uppleva ett "litet" men väsentligt problem. Min första bedömning: Var jag nöjd med min i början? ja, det måste jag säga, mitt råd skulle ha varit, köp en, men testa olika varianter och hitta en som passar dig. Hade tidigare en Crescent elcykel, med 7 vxl, det är lika bra på sträckan, det som skiljer sig är i uppförbacken när det gäller dragkraften. Det märks att Bosch systemet har en annan styrka. En annan positiv sak med elcykeln oberoende fabrikat, den ger glädje, speciellt i uppförbackar, motvind eller vid sämre allmäntillstånd, pulsen och hjärtat slår jämt, har man hjärtproblem så kommer nog cykelglädjen tillbara och det är skönt med lite vardagsmotion ;-) Andra skillnader? Nja, min har gått ca 400 km, det är en glädje kalkyl i Eco läge, på pappret ca 140 km, sanningen på plan mark är kanske 80-90 km i bästa fall. Crescenten klarar 30 km upp och ned, en cykeldator som jag känner att jag kan lita på, Scott har Bosch cykeldator, den visar 30-40 km på "speed" läget som motsvarar Crescenten. Exempel, Bosch cykeldatorn visar 10 km, åker upp för backen i Blackeberg, ca 300 m och den visar helt plötsligt 6 km, vart försvann det andra km?. Det verkar vara en stor skillnad hur olika cykeldatorer räknar förbrukningen, Tyska Bosch verkar visa på plan mark, kommer det lite uppförbackar så tar batterier slut snabbt, Crescenten, visar 30 km och då verkar det ta hänsyn till uppförsbackarna. Andra bedömning, en rejäl sänkning och det beror på "någon": Cykeln har gått sönder, elsystemet är dött, det är nu en dyr cykel och reparationen tar minst 2-3 veckor *puh* och den krassa sanningen är att konsumentlagen reglerar återköper eller ersättningscykel, det får ske efter 2-3 reparationer, det är ren fakta. En Scott elcykel blir en intressant upplevelse, det delar själva ansvar med Bosch elsystem och återförsäljare och jag - lilla konsumenten. Återförsäljaren berättar över telefon att det är en dyr cykel och ta den till närmaste butik så tittar "vi" på den omgående under dagen! Känns bra, då el funktionen är en väsentlig del av definitionen "elcykel", är det fel så räknar jag med att vara utan cykeln. I butiken så är man inte lika övertygad, det är högsäsong, måste boka en tid, inga akuttider här, optimerat service utan akuttider. Butiken säger att det gäller att boka en tid och i högsäsongen handlar det minst om 1 till 2 veckor, sedan tillkommer felsökning och beställa en komponent, ytligare ca 1 vecka efter ha själv ringt Scott agenten i Sverige och frågat. Detta på grund av att återförsäljaren inte hade några svar, så jag frågade Agenten för Scott vad kan det vara för fel och hur resonerar man runt problem med nya och trasiga "elcyklar"! Insåg att här finns också ett lite annat problem, det är en Tysk Brosch el-system, där finns också någon som har ett ansvar, som reglerar av Scott centralt. En liten konsument är "liten" och är nog inte så viktig för dessa stora företagen... Varför ge status "usel": 1. kostar 30 000 kr, ett par månadslöner. 2. Felsökning och reparationstiden 2- 3 veckor, i värsta fall längre med hänsyn till högsäsong, semester mm Risk för en riktig semesterdödare om det går sönder vid fel tillfälle. 3. Någon är ansvarig, en leverera el-systemet utan bra svar på nätet, ansvaret ligger hos Bosch, Scott har dålig information på hemsidan, hänvisas till en Bosch tysk/engelsk hemsida, ej direkt för privatpersoner utan mer till återförsäljare. 4. Någon bygger cykel, i detta fall Scott, kända fel på el-systemet finns inte som fråga/svar på hemsida. Tillverkaren Scott Europa eller den lokala leverantören har ingen information på sin hemsida, som privatperson så är det upp till dig att veta vem du kontakter, återförsäljaren, el-systemleverantören eller den som bygger cykeln. Hänvisning till Scott Engelska/Swengelska hemsida. 5. Någon hos återförsäljaren, måste ha tid och rätt kompetens, det innebär att felsökningen kan ta mycket längre, beroende på högsäsong och semester, VAB-ledigt mm det är ej en cykel som många personalen kan laga, utan kräver utbildning från Bosch. Som KUND, var mycket försiktig vid val av återförsäljare, köper du en dyr cykel så finns inga akuttider? Ha tålamod med väntetid på 2-4 veckor! Då blir frågan hur din cykelsäsong och vad ditt humor kommer vara... Eller lämna butiken för en annat fabrikat/återförsäljare. 5. Scott & Bosch har ingen garantier på snabb service på el-systemet, motsvarande det finns på dyrare tvättmaskiner eller datorer. 6. Garanti, endast 12 månader, med tanke på elektroniken så borde ansvaret hos Scott vara längre. En sak som saknas i alla tester, det bör göras en jämförelse på en sträcka, men många upp och nedförbackar eller hur akuta fel hanteras av det olika cykeltillverkare, viktig information till konsumenten. Det är kanske märklig att det inte finns något system för akuta el-fel, dyrare tvättmaskiner har ett system där teknikern åker hem till konsumenten, datorer ha diagnos över nätet och är det i samma prisklass som cykeln skickar tillverkaren ut en servicetekniker inom 24 h. Toyota Prius hade en grym garanti på sina bilar då det är ny teknik. Tänk på att cykeln har bara 1 år garanti och 4 veckors väntetid. Snart kommer säker någon mer, kanske en uppgradering av stjärnor, men just nu är statusen "usel" och leter fortfarande efter vem "någon" är... Och eventuella felet, försökte googla på nätet, svårt att hitta svar på el-felen, men fick via cykeltillverkaren lite tips på vägen. Troligen så enkelt som kontakten mellan cykeldatorn och enheten på styret glappar, har man en cykeldator från Bosch och cykeldatorn är död, batteriet är fullt. Ta loss cykeldatorn, kolla om kontakterna fjädrar på enhet som sitter i styret och cykeldatorn, lite 5/55? För att driva ut eventuell fukt ur kontaktytorna! En duktig återförsäljare hade kunnat felsökt med hjälp av en annan cykeldator och gjort kontrollen som tillverkaren prata om på 10 minuter, kanske det är för mycket begärt när det gäller tid och kompetens idag? Efter en vecka har ingen hört av sig, besökte butiken och min besvikelse har inga bra ord. När blir den reparerad? Nja, när jag gick från butiken så kändes det som luften gick ur mig, det blir lagad när "någon" har tid. Och jag har inga höga tankar om Scott elcyklar längre. Uppdatering: 3 veckor senare, cykeln har fått en ny motor. Är jag nöjd? Nej, tyvärr inte, känns inte som den lämnade fabriken första gången, det är något i starten och accelerationen som skiljer sig, nu är det bara leva med det. Det får behålla sina enda stjärna och orsaken är enkel. Servicen är usel på en så dyr cykel, det finns för många kockar som har olika ansvarsområden och som konsument är du alltid förloraren. ---------------------------------------------------- ... From 7 stars to 1 star, cause it has been "broken" and that "someone" is responsible, that someone is someone who someone thinks someone solves. When I bought e-bike I did on preliminary assessed by cycle, further down a little update, after started using the bike a bit more and have experienced a "small" but significant problem. My initial assessment: Was I happy with my early? yes, I must say, my advice would be, buy one, but test different variations and find one that suits you. Had formerly Crescent electric bicycle, with 7 speed, it's just as good on the stretch, the different is in the hill when it comes to traction. It is noticeable that the Bosch system has a different strength. Another positive thing about elcykeln independent brand, it brings joy, especially uphill, headwind or worse general health, heart rate and heart beats still, have heart problems will probably cycle joy to just and it is nice to have a little daily exercise ;-) Other differences? Well, my've gone about 400 km, it is a joy calculus in Eco mode, the paper about 140 km, the truth on the flat is perhaps 80-90 miles at best. Crescent manages 30 km up and down, a bicycle computer that I feel I can trust, Scott Bosch bike computer, it shows 30-40 km in "speed" mode that corresponds Crescenten. For example, Bosch cycle computer shows 10 km, go up the hill in Blackeberg, about 300 m and the show suddenly 6 km, where did the second mi '. There seems to be a big difference how different bike computers counts consumption, German Bosch seems to show on flat ground, it bit uphill so take batteries out quickly, Crescenten, shows 30 km and then it seems to take into account the hills. Other evaluation, a hefty cut, and that's because "someone": The e-bike is broken, the electrical system is dead, it is now an expensive bike and the repair will take at least 2-3 weeks * phew * an. A Scott electric bicycle will be an interesting experience, it shares the responsibility with Bosch electrics and retailers and I - little consumer. The dealer says over the phone that it is an expensive bike and take it to the nearest store so we check the bike during the day! Feels good, then power function is an essential part of the definition of "electric bicycle". In the shop, one is not so convinced, it is the high season, you must schedule an appointment, no times here, optimized service. The shop says it comes to booking a time and in the high season it is at least about 1 to 2 weeks, then will be troubleshooting and ordering a component, superficial about 1 week after having called Scott agent in Sweden and asked. This is because the dealer had no answer, so I asked the agent for Scott what might be wrong and how they reason about problems with the new and broken "e-bikes"! Realizing that there is also a slightly different problem, there is a German Bosch electricity system, there is also someone who has a responsibility, which governs by Scott centrally. A small consumer is "small" and is probably not as important for these great companies ... Why give status "wretched": 1. costs 30 000 kr or more then 3000 euro. 2nd Troubleshooting and repair time of 2 - 3 weeks, in the worst case anymore in view of the high season, holidays, etc. Risk of a real vacation killer if it breaks at the wrong time. 3rd Someone is responsible, a supply electricity system without a good answer online, the responsibility lies with Bosch, Scott has bad information on the website, please refer to the Bosch German / English website, not directly to individuals, but rather to the dealers. 4. Someone builds cycle, in this case Scott, known bugs in the electricity system is not as question / answer site. The manufacturer Scott Europe or the local supplier has no information on their website, as a consumer, it is up to you to know who you contact, dealer, electrical system vendor or the building cycle. Reference to Scott English / Swengelska website. 5th Someone at the dealership, must have the time and the right skills, it means that troubleshooting can take much longer, depending on the season and holiday, VAB-free etc. it is not a bike that many staff can cook, but requires training from Bosch. As CUSTOMER, was very careful in the selection of dealers, you are buying an expensive bike so there are no acute times? Have patience with waiting period of 2-4 weeks! Then the question becomes how your cycling season and what your humor will be ... Or leave the store for a different brand / retailer. 5th Scott & Bosch has no guarantees fast service in the electricity system, corresponding to the found on more expensive machines or computers. One thing that is missing in all the tests, there should be a comparison of a stretch, but many up and down hills or how urgent errors are handled by the various bicycle manufacturers, important information to consumers. It is perhaps remarkable that there is no system for emergency power failure, more expensive machines have a system where the technician goes home to the consumer, computers have been diagnosed over the net and it is in the same price range as the bike manufacturer will send out a technician within 24 hours Toyota Prius had an awesome warranty on their cars because it is new technology. Keep in mind that the bike has only 1 year warranty and 4 weeks of waiting. And finding answer to the error, tried googling on the net, hard to find answers on electrical faults, but got through bike manufacturer some tips along the way. Probably as simple as contact between the bike computer and device on the handlebars loose, you have a bike computer from Bosch and cycle computer is dead, the battery is full. Remove the bike computer, check if the contacts feathers on device that sits on the handlebars and bike computer, a little 5/55? In order to drive out any moisture out of the contact surfaces! A good dealer had been debugged using another bike computer and made check the manufacturer to talk about in 10 minutes, maybe that is asking too much in terms of time and skills today? Update: After a week no calls, visited the shop and my disappointment has no good word. When is it repaired? Well, when I went from the store, it felt like the air went out of me, it will be fix when "someone" has time. And I do not think much about Scott e-bike anymore....

Cykloteket
OK
(86)
g
gramo
77 omdömen
UselRedigerades 11 år sedan

Det har ett brett sortiment, det finns drop-in för cyklar och den är mycket bra. Butiken vinner i längden genom att ha drop-in service . Orsaken till den låga bedömningen är en tråkig surdeg, hade en elcykel som gick sönder och hanteringen av service var under all kritik. orsak till status - dålig? - En cykel som kostar 30 000 kr - Kundtjänst sa på telefon att åk till närmaste butik får det felsöka under dagen. - Butiken konstaterar att det har inte tid, utan boka tid gäller. Dvs. planera när din cykel ska gå sönder.... väntetid mellan 1-2 veckor och elcykel = kräver utbildad personal! - Bemödarsig inte att göra en snabb kontroll om det är en enkelt standardfel. - Efter en felsökning tar det 1 vecka att få hem delar, dvs minst 2 - 3 veckor tar det att laga elcykeln, kan bli en riktig säsongdödare. Vill man ha en missnöjda kunder så är det enkelt, en trogen kund är alltid svår att hålla nöjd, det måste man konstant arbeta med. Tyvärr tappade jag förtroende för kundtjänst, butiken ska vi inte prata om. Kändes som man är på sjukhuset under ett akut besök och måste tjata ihjäl verkstaden att ens titta på cykeln. En annan recension sa "kassakille som behöver gå en charmkurs innan första kaffepausen" och jag måste hålla med. Är jag krävande kund? Självklart, cykeln kostar ett par månadslöner! Under all kritik, mycket missnöjd kund. Det lovade ringa samma dag som jag lämnade in cykeln, inget samtal, inget samtal efter flera dagar, vad ska man tycka... Efter en vecka har ingen hört av sig, åkte till butiken och min besvikelse har inga bra ord. Ingen verkar ha rört cykeln och total förvirring råder, det ser ut som en långbänk och det känns bara tråkigt.... när blir den reparerad? Nja, när jag gick från butiken så kändes det som luften gick ur mig, det blir lagad när "någon" har tid. Är jag besviken på butiken, gissa... Och jag har inga höga tankar om Scott elcyklar längre. Efter tre veckor har det bytt motorn. Är jag nöjd, nej. Allt är som en gigantisk surdeg, ansvaret inom Cykloteket är som murar, det är någon som ansvara för någon och bestämmer något, som konsument blir man bara förvirrad. Det stora skillnaden är att det var nog själva less på surdegen, nu började jag känna att killarna på verkstaden brydde sig, det vill nog inte få in cykel någon mer gång. Uppdatering: Ska du köpa en vanlig cykel så har det fördelen med drop-in service, för den är smidig. Har det blivit mer hjälpsamma, svaret är - ja. Skulle jag köpa en vanlig cykel i butiken, svaret är - ja, elcykel, nja. Det är svårare svara på, risken är att det som hände mig kanske hade lika gärna hänt i en annan cykelkedja, oasätt butik, ta upp frågan om "akut service" på elcykeln och hur det hanteras, orsaken är att det kommer felkoder och det är återförsäljaren som ska kunna svara på problem med elsystemet.

Scott E-Sportster 20 2013 (Elcykel)
Full Star 1
1
(2)
g
gramo
77 omdömen
Half Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 11 år sedan

Uppdatering: Det har kommit ut 2014 modeller, det finns två nya motorvarianter, "Aktiv line" och "Performance line". tidigare: Efter min dyrare Scott elcykel eller engelska "e-bike" gick sönder , så provade jag denna enkla modell. Om jag bodde på en plats med dåliga vägar, skulle jag välja denna modell eftersom den har dämpad framgaffel, det har inte den dyrare modellen. Det är otroligt bekväm på gropiga vägar. Är det värt pengarna, nja, nu börjar det komma flera olika fabrikat. Att betala nästan två månadslöner så är det viktigt med service och att den är driftsäker. Det viktigaste är kanske att prova olika varianter av elcyklar och servicenivån, kanske inte det första som kommer i åtanken. Denna modell har den senaste cykeldatorn, det som skiljer sig från tidigare är kanske möjligheten att välja hastigheter och det är omdöpt. Det finns en extra "växel" kontroll för att styra på ett enkelt sätt effektvalen. När det gäller Tysk matematik så är det en glädjedator, den längsta sträckan som "indikeras" är 90 km och med högsta effektuttaget är det runt 30-40 km efter att denna "e-bike" har gått under 100 km. En cykeldator betyder inte alltid förbättringar, min som är reparation visade 10 km, åker upp för backen i Blackeberg, ca 300 m och den visar helt plötsligt 6 km. Den nya cykeldatorn gör samma beräkning, man undrar vart dessa kilometrar försvinner? Det verkar fortfarande vara så att Tyska Bosch verkar visa på plan mark, kommer det lite uppförbackar så tar batterier slut snabbt. Rekommenderar jag att man slår till på en Scott? absolut, hade jag sagt tidigare, nu är jag mer försiktig och säger, nja? Orsaken är enkel, Scott och Bosch är usla att garantera bra service på en cykel som kostar två till tre månadslöner. Som kund, var mycket försiktig vid val av återförsäljare, köper du en dyr cykel så måste det finnas akuttider, det är "viktigast" att Du fråga återförsäljaren om hur snabbt det kan fel söka om det blir fel på el-systemet, vanliga fel på cykel går fort och det finns många reparatörer, men för el-systemet är du låst till att du får infinna dig kanske vänta 2-4 veckor om det inte har akut tider och personal med rätt kunskap! Förvänta dig ingen hjälp centralt från Bosch eller Scott, det är återförsäljaren som ska sköta alla kontakter. Varför status "1 stjärna" - kostar ett par månadslöner. - Felsökning/reparationstiden 2- 3 veckor, i värsta fall längre med hänsyn till högsäsong, semester mm Risk för en riktig "semester dödare". - Garanti, endast 12 månader, med tanke på elektroniken så borde ansvaret hos Scott vara längre. - Någon har el-systemet utan bra svar på nätet, ansvaret ligger hos Bosch, endast tysk/engelsk hemsida. - Någon bygger cykel, i detta fall Scott, kända fel på el-systemet finns inte som fråga/svar på hemsida i Scott Europa eller den lokala leverantören, som privatperson så måste du lite på andras tips. Det borde vara naturligt att Scott e-bike och Bosch hade en USB kontakt som man kunde plugga in datorn i för snabbt uppgradera och felsöka elsystemet, samt kunna få online service och support likt man har på dyrare datorer. Dyrare bärbara datorer för ca 10 000 kr har service på plats nästa arbetsdag, något för Scott och Bosch att fundera på. När man har åtgärdat och skapat ett bra system med akut service och bättre garantier, skulle denna cykel få 7 stjärnor, men som kund får vi se hur länge vi får stirra på sjärnhimlen för dessa extra stjärnor ;-) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- After the super-hot Scott electric bike broke down, so I tried this simple model. If I lived in a place with bad roads, I would choose this model as it has damped front fork, it does not have the more expensive model. It is incredibly comfortable on some bumpy roads. Is it worth the money, well, now it starts to get several different brands. Paying almost two months so it is important that service and that it is reliable. The most important is perhaps to try different varieties of electric bicycles and service level, maybe not the first thing that comes in mind. This model has the latest cycling computer from Bosch, as it differs from earlier is perhaps the ability to choose speeds and it is renamed. There is an extra "shift" control to control in a simple way effect the elections. In the case of German mathematics, it is a joy computer, the longest stretch indicated is 90 km and the maximum power output is around 30-40 km after this "e-bike" has gone below 100 km. A bike computer does not always mean improvement, which is on my repair was 10 km, go up the hill in Blackeberg with this, approximately 300 m and the show suddenly 6 km. The new bike computer, do the same calculation, one wonders where these kilometers disappear? There still seems to be that the German Bosch seems to show on flat ground, it will a little uphill to take the batteries out quickly. I recommend that you turn to on a Scott? absolutely, I had said before, I am now more cautious and say, well? The reason is simple, Scott and Bosch is miserable to ensure good service on a bike that cost two to three months' salary. As a customer, was very careful in the selection of dealers, you are buying an expensive bike so there must be urgent times, the "most important" that you ask your dealer about how quickly it can be wrong search if there are errors in the electricity system, common errors on bike go fast and there are many servicers, but the electricity system is locked you that you get to present yourself maybe wait 2-4 weeks if it does not have acute periods and staff with the right knowledge! Expect no help centrally from Bosch or Scott, it is the dealer who will manage all contacts. Why status "1 star" - Costs a couple of months of salary - Troubleshooting / repair time of 2 - 3 weeks, in the worst case anymore in view of the high season, holidays, etc. Risk of a real "vacation killer." - Someone's electrical system without good answers online, the responsibility lies with Bosch, the only German / English website. - Someone builds cycle, in this case Scott, known bugs in the electricity system is not as question / answer website in Scott Europe or the local provider, as an individual you have to little on others tips. It should be natural to Scott "e-bike" and Bosch had a USB connector that you could plug into your computer for fast upgrade and troubleshoot the electrical system, and be able to get the online service and support like you have on more expensive computers. More expensive laptops for about 10 000 have onsite next business day, something for Scott and Bosch to think about. When you have corrected and created a good system with emergency service and better warranties, this bike would get 7 stars, but as a customer, we'll see how long we can stare at sjärnhimlen for these extra stars ;-)

ZyXEL PLA-4231
Full Star 1
3.5
(2)
g
gramo
77 omdömen
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 11 år sedan

Enkel att samköra med PLA4215, men att sätta upp nätverksnamn och lösenord är hopplöst för WIFI. Det som är bra med produkten, det finns gratissupport i 3 månader för att komma igång. Mjukvaran som följer med är inte speciellt bra och IP-numret fungerar ej. Det kunde stå tydliga "Password" mm bakom enheten, samt IP-nummer, konkurrenterna Netgear, D-link, apple har detta. Ska man använda den som extender via WSP så är det en helt okej produkt, men skulle inte slå till på en till. skulle nog köpa ett annan fabrikat. Önkar att detta står står tydlig/finns, oasätt fabrikat: - Lösenord eller som det står på engelska "password" - Admin - IP-numret till enheten eller en webadress som många har börjat med. - Enkel mjukvara i enheter som hjälper en att ställa in lösenord, namn på nätverket, enkelt uppgraderar mjukvaran i enheten, samt är på Svenska. Denna mjukvara kommer man åt via IP-numret eller "web" adressen. Dessa fyra behövs för att snabbt komma igång och koppla upp sig.

ZyXEL PLA-4215 Twin Pack
Full Star 1
5
(1)
g
gramo
77 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
Redigerades 11 år sedan

Enkelt att sätta upp och hastigheten är mycket bra. Det är svårt att göra fel med produkten.

HiFi Klubben
Utmärkt
(500+)
g
gramo
77 omdömen
UtmärktRedigerades 11 år sedan

Har köpt flera produkter, är nöjd med produkterna och bra kund service.

Apple MacBook Air (2012) - 1,7GHz DC 4GB 128GB 11,6"
Full Star 1
5
(4)
g
gramo
77 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
Redigerades 11 år sedan

skön och lätt dator, har kört PC i 20 år och förstå gången Mac, grym maskin för office paketet. Perfekt på resande fot, tyst, hög kapacitet. Lätt att samköra med övriga Apple produkter, lriktig "plug and play"

Dell
g
gramo
77 omdömen
UselRedigerades 11 år sedan

"Fy f*#.n" är min kort fattade fundering av företaget Dell. Orsaken är en lång och tråkig historia med min dator, efter 2 månader och antal repatatione, "Swap-request" mm så händer ingen ting hos Dell. Det skyller på varandra inom organisationen, supporten på högre i organisationen och remiss förfarande, säljarna tycker att det är något man får stå ut med.... Nja... så kortfattat så kan man bara svära inombords varje gång man pratar med Dell och fotfolket har bara två svar "ursäkta" och "kan inte svara, återkom om XX dagar" Orsaken är att garantin har stora hål, lite som bakom hörnet garanti. XPS eller Precision modeller M4700, M6700 är exempel på deras "topp on line", det är en bra "Volvo". Dessa kostar ca 20 000 kr eller mer när den är full utrustad för spel, grafik eller CAD. Nu har jag sätt vad Dell garanti betyder och måste varna för är att garantin gäller inte i ALLA lägen. Jag har en precision och gångjärnen på höger sida har börjat glappa lite, datakabeln till skärmen sitter i samma del som glappar och det är en tidsfråga att det går sönder. Har rapporterat in det hos dell och svaret är att garantin gäller ej, offert för att byta ut hängslet byts ut är 2 000 kr för tekniker samt ca 2 000 kr för delarna, totalt lite över 4 000 kr! Vad säger man??? Garantin gäller inte då den inte är ett "känt" fel hos Dell. Om det är ett måndags exemplar så vet varken Dell eller jag om det, det enda jag vet att den är trasig. Dumsnålt? Nja, efter lite samtal så har Dell tänkt om, efter teknikern hade varit på besök så satt skruva löst, det löstes med lite och det var tidsfråga att den skulle gå sönder. Alla samtal har varit riktigt tidsödande och onödig erfarenhet, men bara början på vad Dell policy kan ställa till med.. Sedan köpte jag en SSD för att pröva få lite fart på M4400, har testat Intel 520 SSD och Kingston HyperX och det blir blå skräm. Enlligt Supporten på Dell tar det ingen ansvar att det fungerar om man inte köper via Dell, det är lite svagt eller monompol. Kostar datorn över 20 000 kr som ny borde den klara av en enkel uppgradering eller? Sagt och gjort, köpte en direkt från Dell, en samsung Modell MZ-7PC256D = blå skräm och datorn fryser. IT folket på mitt och kollegas arbetsplats pratade om problemet och ALLT handlar om fel på moderkortet, inget fel på SSD hårdiskarna från Intel, Kingston eller Samsung i detta fall. För att säkerställa att det är inget fel på SSD MZ-7PC256 eller datorn så testa vi den i en annan likadan M4400, gissa vad som hände = Blå skärm, men det var inte allt. Då bytte vi plats på gamla HDD, en Scorpio Black WD1600BJKT & Hitachi TS7SAA160 mellan datorerna = blå skärm. Nu skickar Dell en tekniker, det blir ny moderkort och SSD disk, troliga felkällan är grafikkortet. Gulskärm vart resultater, nu var det nya moderkortet trasigt och nu bytte man ut grafikkortet och hårddisken. Blå skärm och samma kod, sedan skickades den in till verkstad för "supper genomgång", trasig, blå skärm när det kom tillbaka och på nytt lagar man den på plats. Blå skärm på nytt, vi har testat byta ut ram minnerna och allt som Dell önskar med bara "blå skärm". Denna resa tog ca 1,5 månad med reparationer, nu börjar deras så kallade utbyte mot en ny dator eller det som Dell kallar "Swap request". Ingen har återkommit från Dell, det skulle ta några dagar, men efter ca 4 arbetsdagar ringde jag, inget besked, ärendet ligger i inkorgen och mycket att göra. Supporten återkommer, efter ytliggare 2 dagar så ringer jag på nytt: - Tyvärr, någon på Dell har nekat ett utbyte! Vad säger man - Katastrof, jag kan bara säga katastrof.... 1,5 måndader, en massa reparationer, nypris över 20 000 kr och nu tar semestern sluit. Ingen arbetstation: tänker - Vad Fa#...n håller det på med???? Nuhar det haft hela sommar semester att fixa datorn på verkstad, hade det hänt under hösten så finns bara ett ord -katastrof á la Dell. Efter 2 veckor så står allt stilla med Dell datorn, Dell vägrar byta ut defekt produkt, Dell egna tekniker på Pro supporten har skickat en NY begäran, men ingen respons . Senaste beskedet, "Vi ber om ursäkt, men någon någonstans tycker något. Det tar nog yttligare några en halv vecka till, kanske" Alla skyller på alla och alla på Dell ger olika besked. Nu har det gått 3 veckor, ingen kan ge besked, då ansvariga kan inte ge besked, det sker en remiss runda hit och dit. Det är Supportens svar och som kund går det inte fälla en tår utan bara små skrattar hysteriskt och skakar på huvudet: - hur tänker Dell??? Garantin på 3 år gäller ej, next business day" á la Dell warranty (garanti) är en bakom hörnet garanti. Undrar du varför jag ger 1 stjärna efter Dell agarande, hoppas jag inte du råkar ut för deras support...... Jag ska också beställa en ny dator, tittade på M4600 och M4700, med det är bara - fet glöm det. Köpa en dator för 15 000 - 25 000 kr som inte har någon "next business day" á la Dell warranty (garanti) är ett skämt. Nja, nu blir det att köpa in ett annan fabrikat och undrar ni varför jag tycker Dell är usel. Nja, bedöm själva, hoppas ni inte får ett måndags ex. Varför fungerar inte SSD, nja troligen är det så att Dell bärbara med inbyggd grafikkort är en möjlig orsaken till felet. Felkod 116 indikerar på grafikkortet, men inte exakt vad (ingen har kunnat löst problemet), sätter man in SSD i en Dell bärbar med separat grafikkort går det mycket bättre. Det är en teori, men tyvärr ingen som har bekräftat. Mer än att det fungerar bra i en äldre M90 som har separat grafik kort. Som lök på laxen har jag lärt mig också en annan sak när det gäller uppgraderingar, det behöver ej vara komplatibla. Exempelvis om du köper minnen, så räcker det inte att det är samma hastighet mm utan också måste vara samma fabrikat. Annars så kanske det itne fungerar, är du beroende av datorn så uppgradera inte med extra minnen, utan köp helt nya. Då är risken mindre med att ha problem med datorn..... Lite om blå skärm eller på engelska Blue Screen, 12 minuter film och 4 blå dumpar... senare www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=enyMqvXLd-M Kör med min nya ersättningsdator, den har fungerar bra i 6 månader, skulle installera Windows XP på den = blå skärm! Orsak verkar vara inställningen av BIOS i datorn, om man har SSD eller IDE så så ska man ställa om. Ett tips på vägen, svettades i två dagar, andra är problemet med mjukvara, den hittar inte allt. Ringde Dell support, mycket krångligt, gav upp, det ville vet köpt, datum mm! Var redan sur efter förra resan med dell, la på. Tips nr 2, Dell diagnosverktyg fungerar ej, ladda hem ett gratis program "SlimDrivers", löster problemet! English verion... Oh "f * #. N" is my brief reflection of the company Dell. The reason is a long and boring story with my computer, after 2 months and number repatatione, "Swap-request" etc. so happens no things at Dell. The blame each other within the organization, support for higher in the organization and consultative process, the sellers think it's something you have to put up with .... Hmmm ... as briefly as you can only swear inwardly every time you talk to Dell and infantry have only two answers "excuse" and "can not answer, reappeared in XX days" The reason is that the warranty has large holes, a bit like the corner warranty. XPS or Precision models M4700, M6700 is an example of their "top on line", it is a good "Volvo". These cost about SEK 20 000 or more when it is fully equipped for gaming, graphics or CAD. Now I have way what Dell warranty does and must warn that the warranty does not apply in ALL situations. I have a precision and hinges on the right side has started to loose a little bit, the data cable to the screen are in the same part that is loose and it's a matter of time before it breaks. Have reported that the model and the answer is that the warranty is not valid, quotation to replace the braces are replaced is 200 ? for engineers and about 2 00 for parts, totaling a little over 400 ?! What do you say?? The warranty does not apply when it is not a "known" errors at Dell. If it's a Monday copies will know neither Dell nor I about it, the only thing I know it's broken. Dumsnålt? Well, after a little conversation, so Dell has thought about, after the technician had been to visit so set screw loose, it was resolved with a little bit and it was matter of time that it would break. All calls have been really time consuming and unnecessary experience, but just the beginning of what Dell's policy can cause .. Then I bought an SSD to try to get some speed on the M4400, have tested the Intel 520 SSD and Kingston HyperX and it turns blue scare. Enlligt Support at Dell takes no responsibility for the work if you do not buy from Dell, it's a bit weak or monompol. Does your computer over 2 000 ? as new, it should cope with a simple upgrade or? Said and done, bought directly from Dell, a Samsung Model MZ-7PC256D = blue scare and the computer freezes. IT people at my workplace and colleague talked about the problem and EVERYTHING is about motherboard failure, nothing wrong with the SSD hard drive are from Intel, Kingston or Samsung in this case. To ensure that there is nothing wrong with SSD MZ-7PC256 or computer so we try it in another similar M4400, guess what happened = Blue screen, but that was not all. Then we changed the location of the old HDD, a Scorpio Black WD1600BJKT & Hitachi TS7SAA160 between computers = blue screen. Now Dell sends a technician, it becomes a new motherboard and SSD, probable source of error is the graphics card. Gulskärm any results, now it was the new motherboard broken and now they changed the video card and hard drive. Blue screen and the same code, then sent it in to the workshop for "supper briefing", broken, blue screen when it came back and re-laws be in place. Blue screen again, we have tried to replace the frame minnerna and everything that Dell want to just "blue screen". This trip took about 1.5 months to repair, now starting their so called exchange for a new computer or what Dell calls "swap request". No one has come back from Dell, it would take a few days, but after about 4 days I called, no answer, the matter is in the inbox and much to do. Support will return, after superficial owners two days I will call again: - Unfortunately, someone at Dell has denied an exchange! What do you say - Emergency, I can only say disaster .... 1.5 month, a lot of repairs, new price of 2 000 ? and now takes holiday sluit. No workstation: thinking - What the Fu # ... k keep it on with?? Nuhar it had the entire summer vacation to fix the computer in the workshop, it had happened during the fall, so there is only one word disaster a la Dell. After 2 weeks so everything is still with Dell Computer, Dell refuses to replace the defective product, Dell's Pro Support technicians have sent a NEW request, but no response. Latest news, "We're sorry, but someone somewhere thinks something., It will probably take a few Additional half weeks, perhaps" Everyone blames everyone and anyone at Dell give different answers. Now it's been 3 weeks, no one can provide information, then managers can not provide information, there is a consultation here and there. The Support Service response and as a customer you will not shed a tear, but only small laugh hysterically and shaking his head: - how does the Dell?? Warranty of three years does not apply, next business day "a la Dell warranty (warranty) is behind the corner warranty. Wondering why I give one star for Dell agarande, I hope you do not encounter their support ...... I will also order a new computer, looked at the M4600 and M4700, but it's just - bold forget it. Purchasing a computer for 1 500 to 2 500 ? which has no "next business day" a la Dell warranty (warranty) is a joke. Well, now it will be to purchase a different make and you wonder why I think Dell is lousy. Hmmm, assess themselves, hope you do not get a Monday example. Why does not the SSD, well likely is it that the Dell laptop with integrated graphics card is a possible cause of the error. Error code 116 indicates the video card, but not exactly what (no one has been able to solve the problem), you put the SSD in a Dell laptop with a separate graphics card, it is much better. There is a theory, but unfortunately no one has confirmed. More than that it works well in an older M90 that have separate graphics cards. As matters worse, I learned another thing in terms of upgrades, it need not be komplatibla. For example, if you buy memory, it is not enough that it's the same speed, etc., but also must be the same make. Otherwise maybe it itne work, you depend on your computer to upgrade to extra memory without buying brand new. When there is less risk of having problems with your computer .....q