Prisjakt

EB#1

Medlem sen 2005-09-08
97
Bidrag
81
Hjälpsamröster
Telldus TellStick ZNet Lite V2
Full Star 1
3.2
(53)
E
EB#1
97 omdömen
Full Star 1Full Star 2Half Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 7 år sedan

Det var en del problem i början, speciellt med mottagning av 433mhz signaler som fungerade riktigt dåligt. Fick skicka in den och få det åtgärdat men det sköttes mycket smidigt och bra och supporten har över huvud taget fungerat utmärkt. Nu snurrar den på fint men webbtjänsten (telldus live) är för närvarande mycket seg och fram tills det är åtgärdat drar jag av 4 stjärnor från de 9 den annars hade fått. Man är ju tvungen att gå via den för att kunna använda produkten och då är det viktigt att den fungerar problemfritt. Bortsett från 433Mhz mottagningen så fungerar den precis som den v1 som jag har i sommarstugan så jag upprepar inte det jag skrev om den.

D-Link DCS-5000L
Full Star 1
1.7
(3)
E
EB#1
97 omdömen
Full Star 1Full Star 2Half Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 8 år sedan

Jag har även en 5010L som är en lite äldre modell men kostar lite mer och de skillnader jag sett är att 5000L endast kan maila stillbilder vid larm, 5010L kan även maila en videosnutt. En fördel med 5000L är däremot att man inte är beroende av java i webgränssnittet utan även kan välja Flash eller ActiveX. Det gör att den fungerar i de flesta webläsare, 5010L fungerar egentligen bara bra i Internet Explorer. Den största nackelen med alla D-Links ip-kameror är dock molntjänsten, My D-link. Den är så seg att den är helt oanvändbar. Det gör att det enda sättet att komma åt kameran utifrån är att öppna en port i brandväggen. Det är i sig inget problem men eftersom D-Link slarvat med säkerheten på ett stort antal DCS-modeller känns det inte helt tryggt att göra så. Dock fungerar det utmärkt så länge inte kameran blir hackad. Bildkvaliteten är likvärdig på båda kamerorna, d v s inte speciellt bra men helt ok för ändamålet. Webgränssnitten är i stort sett identiskt, är lättanvänt och har gott om inställningar. Rörelsedetektering görs utifrån videoströmmen och inte med en separat ir-detektor, det ger många falsklarm när man t ex övervakar ett rum med fönster. Det går att fintrimma men inte att få det helt bra. Jag var egentligen inte nöjd med speciellt mycket på 5010L men den har varit 100% tillförlitlig och aldrig låst sig eller krånglat på annat vis när jag väl fått snurr på allt. Det är ändå det viktigaste och jag tror att denna också kommer att fungera bra. Med tanke på den värdelösa molntjänsten kan det dock ändå inte bli mer än 5 stjärnor.

Telldus TellStick ZNet Lite
Full Star 1
3.2
(10)
E
EB#1
97 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
Redigerades 8 år sedan

Jag tycker den fungerar perfekt. Den är mycket enkel att konfigurera och det går enkelt att kombinera händelser mellan flera tellstickenheter. T ex kan jag tända en lampa hemma när jag slår på värmen i sommarstugan eller när en sensor ger utslag där ute. Push-meddelanden till mobilen fungerar utmärkt och köper man ett abonnemang går det även att få sms och mail. Den verkar vara bland de bästa när det gäller kompatibilitet med olika z-wave enheter. Mobilappen var inte så imponerande för något år sedan men nu har den blivit mycket bra. Så här långt har den varit 100% tillförlitlig, uppdaterar givetvis betyget om det skulle förändras. Att den inte har 433mhz mottagning framgår ju tydligt av produktbeskrivningen så att klaga på det vore som att köpa en svart/vit skrivare och klaga på att den inte kan skriva ut i färg. Att man måste köpa ett abonnemang för att få alla funktioner har jag också lite svårt att bli upprörd över. Det framgår tydligt och kostar bara 20kr i månaden. Inget att bråka om och jag är extremt trött på gratistjänster som är sega, plågar en med reklam och fungerar lite när de vill. Däremot drar jag av tre stjärnor för att den firmwareuppdatering som tydligen gjordes när jag först anslöt den kraschade enheten så den vägrade starta. Det tycker jag inte ska kunna hända på en konsumentprodukt. Men de får tillbaks två stjärnor för att supporten svarade på mail efter bara några minuter och hjälpte mig lösa problemet relativt enkelt.

WhiteAway
Bra
(500+)
E
EB#1
97 omdömen
UselRedigerades 8 år sedan

Jag tycker de flesta stora webhandlare sköter reklamationer och service väldigt bra i dag. Jag börjar nog bli lite bortskämd för att stöta på en kundtjänst av det gamla osmidiga bilhandlarstuket blev en chock, det kändes som att köra rätt in i en bergvägg. Jag trodde inte det förekom längre annat än hos små källarfirmor. Jag köpte en LG tvättmaskin (se min recension av LG F1695RDH http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1818241) från dem som visade sig vara en katastrof, den har ett antal fel och lever i princip inte upp till något av det som lovas i marknadsföringen. Jag felanmälde maskinen ganska så omedelbart och till en början kändes det som att de skulle kunna åtgärda den. Men efter två månader och ett misslyckat reparationsförsök gav jag upp och kontaktade Whiteaway för att få häva köpet. Whiteaways svar var att de vägrar ta tillbaks maskinen och istället skulle lägga upp ett serviceärende på den, precis som att det inte redan funnits i två månader. Nu har det snart gått ytterligare två veckor utan att de hört av sig och jag står här men en maskin som jag inte kan använda. De rekommenderade mig att gå vidare till ARN om jag inte var nöjd, självklart fullt medvetna om att det tar minst ett halvår och är helt onödigt eftersom vi pratar om uppenbara fel som är väl dokumenterade. Jag kan bara tolka det som en taktik för att försöka bli av med en besvärlig kund. Givetvis ska göra det ändå men under tiden blir jag tvungen att använda mina gamla maskiner som är slitna och kan lägga av vilken dag som helst. Dessutom måste jag hitta en plats att förvara en maskin som jag inte kan använda. Till saken hör att jag också köpte en matchande torktumlare. Den får enligt manualen endast staplas på en LG tvättmaskin och även om det kanske skulle fungera törs jag givetvis inte ta några risker med de erfarenheter jag har av Whiteaway och LG. Eftersom jag gett upp hoppet om att LG ska kunna åtgärda tvätten kan jag givetvis inte ha kvar den heller. Men Whiteaway vägrar att ta tillbaks den med argumentet att ångerrätten gått ut. Att det beror ju på att de inte åtgärdat tvättmaskinen inom rimlig tid spelar uppenbarligen ingen roll för dem. Ja, så är det att vara kund hos Whiteaway. De får många goda omdömen för snabba leveranser och den kan jag inte klaga på men går något fel så är det kört.

LG F1695RDH (Vit)
Full Star 1
3.5
(6)
E
EB#1
97 omdömen
Half Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 8 år sedan

Nytt omdöme efter 2 månaders elände: - Luckan och tvättmedelsfacket glappar och vibrerar vid centrifugering så den bullrar på samma nivå som en motorgräsklippare. Den går med andra ord inte att köra på natten som jag tänkt. LG lovar 72db vid centrifugering i energideklarationen, i praktiken ligger den ofta runt 80db vilket om jag räknar rätt är ca 6-7 gånger mer (3db är en fördubbling av ljudnivån). Dokumenterat i detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=a6m9izzZTVw&feature=youtu.be - Inget av torkprogrammen torkar tvätten torr, oavsett mängd. Mycket ojämnt torkat dessutom, med ett par plagg helt eller delvis genomblöta även om all tvätt är av samma typ och storlek. Jag testade lite mer vetenskapligt med 2kg skåptorr tvätt från en riktig tumlare. När den här maskinen var klar med normal-tork-programmet vägde den lite knappt 2,2kg. LG lovar energiklass A för tumlardelen, hur det kan vara möjligt när den inte tumlar torrt är för mig en gåta… - Om man vill torka klart med ett tidsstyrt program efteråt så går inte det heller för då tar den, hör och häpna, in vatten i trumman så att tvätten kommer ut blötare och ännu mer ojämnt "torkad" än den var innan. Testtvätten jag nämner ovan väger drygt 2,2 kg efter en timme och efter två timmar och tre.. ja, det spelar kort sagt ingen roll hur länge man tumlar den. LG support sade till mig att stänga av spinning (centrifugering) och att den då inte skulle ta in vatten men det stämmer inte alls, de verkar ha mycket dålig koll på hur deras maskiner fungerar. - Vid tvätt började den redan efter ett par tvättar låta lite illa när den kör huvudprogrammen och blivit lite varm. Inget som direkt stör när dörren till tvättstugan är stängd men det låter mer och mer för varje gång och som att något håller på att gå sönder. Ljudet är identiskt med detta som en annan olycklig ägare lagt upp på youtube och det finns flera klipp med maskiner från samma serie med samma problem. https://www.youtube.com/watch?v=pPZCDBPApNw - Den tar vid åtskilliga tillfällen under alla program in vatten i ett 10-tal korta stötar och magnetventilen stänger mycket aggressivt. Så bor du i ett hus med lite tunn rördragning (t ex de flesta villor byggda på 80-talet) blir det en symfoni av rejäla tryckstötar i rörsystemet. Räkna med att behöva dra om rören eller installera en tryckstötdämpare (kostar en knapp tusenlapp + rörmokarkostnad). Alternativet är säkerligen i längden att någon rörkoppling knackas upp och du får en vattenskada. Det är formellt sett inget fel på maskinen men bra att veta. - Vid de ca 10 första testtvättarna luktade tvätten plast efter tumlingen. Det är lite bättre nu men tur att jag bara testat med gamla t-shirts och handdukar för det tar flera tvättar och tumlingar i riktig tumlare att helt få bort lukten ur tvätten. - Ångfunktionen blöter också ner tvätten, kör man en skjorta med ånga i förhoppningen att man sedan ska kunna hänga upp den och den ska bli slät så misstar man sig. Det blir stora blöta fläckar som blir skrynkliga när den så småningom torkar. De fyra första felen anmälde jag ganska så direkt till LG men det tog drygt 3 veckor innan jag fick hem en reparatör och han kunde inte åtgärda något av felen. Han bytte styrenheten och en pump utan resultat. Efter det har inte inte hänt någonting, vad jag förstår väntar servicefirman på besked från LG om hur de ska gå vidare. LG verkar tro att det ska gå att reparera maskinen men det tror inte jag, möjligen vibrations och ljudproblemen men inte de med torktumlingen. Den här maskinen är helt enkelt feldesignad. Whiteaway som jag köpte maskinen från vägrar att ta sitt ansvar, om de inte åtgärdar felen inom skälig tid har jag laglig rätt att häva köpet men de vägrar att gå med på det utan menar att jag ska gå vidare till ARN i så fall. Det kommer jag givetvis att göra men när den processen är klar så har jag nog haft maskinen stående här utan att kunna använda den i åtminstone ett år.

Proshop
Utmärkt
(500+)
E
EB#1
97 omdömen
UtmärktRedigerades 8 år sedan

Varorna fanns inte på lager men det gick ändå hyfsat snabbt. Och de komponenter jag ville ha finns inte att få tag på hos någon annan seriös handlare (bara på ställen där jag inte vill handla).

ZyXEL NBG-6716
Full Star 1
4.5
(2)
E
EB#1
97 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 8 år sedan

Med firmware V1.00(AAKG.7)C0 har routern faktiskt varit riktigt bra, mycket stabil. Tidigare firmware var riktigt usel och installerar man den senaste V1.00(AAKG.8)C0 slutar 5ghz-nätet att fungera. Jag misstänker att den versionen är avsedd för en senare hårdvaru-version än min men de lurade mig ändå att installera den via den automatiska uppdatering. Lyckligtvis går det bra att nedgradera tillbaks till 7:an manuellt. Håller man sig till firmware v7 är det faktiskt en riktigt bra router med bra räckvidd och fart. Bra att den går att hänga på väggen och har inbyggda antenner. Jag drar dock fortfarande bort ett par stjärnor för strulet med firmwaren. @Levanden: Du vet tyvärr inte vad du pratar om, är routern instabil kan du läsa igenom manualen hur många gånger du vill, det kommer inte att hjälpa så länge den inte beskriver hur du skriver en egen firmware till routern.

Teknikdelar
Utmärkt
(500+)
E
EB#1
97 omdömen
UselRedigerades 8 år sedan

Jag beställde ett tangentbord från dem, det skulle finnas på lager men det visade sig vara fel och de skulle inte kunna ta hem det heller. Jag avbokade ordern och har nu väntat i en månad på att få pengarna, som drogs på mitt kort, återbetalda. Vid kontakt med firman hänvisar de till sin betalningsleverantör (Klarna) och menar att jag ska reda ut det med dem. Men jag har gjort affären med Teknikdelar, inte med Klarna så det är självklart upp till dem att lösa detta. Svaren jag får på mail är väldigt korta och avvisande, det är uppenbart att de är totalt ointresserade av att hjälpa till, eller rättare sagt att göra sitt jobb. Vet inte hur detta slutar, vi får väl se. Men jag vill varna alla som funderar på att beställa härifrån, tänk om och handla från en seriös firma i stället. I mitt fall handlar det inte om några stora pengar men om du köper någonting lite dyrare och du råkar ut för samma problem eller behöver reklamera så kan du inte räkna med någon som helst samarbetsvilja från de här skojarna.

Microsoft Wireless Mobile Mouse 1850
Full Star 1
2.8
(5)
160 kr
E
EB#1
97 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
Redigerades 8 år sedan

Fungerar utmärkt på de flesta underlag. Inga irriterande extraknappar som man kommer åt av misstag utan bara höger, vänster och hjul. Snygg och bra att den finns i flera färger när man har många datorer att hålla isär. Mikromottagare med bra räckvidd, har inte märkt några problem med saker i vägen. Förvaringsfack för mottagaren inne i batterifacket. Drivs med ett AA batteri som kostar lika mycket men räcker mycket längre än AAA som många andra använder. Kort sagt en extremt prisvärd mus.

Bosch MUM6N20A1
Full Star 1
4
(4)
3 999 kr
E
EB#1
97 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
Redigerades 8 år sedan

Jag köpte den för bakning, mestadels av grovt bröd, efter ett misslyckat försök med en Kenwoodmaskin och det är en enorm skillnad. Designen på degkroken gör att man inte behöver göra något manuellt som på Kenwooden utan det är bara att slänga in ingredienserna och köra så har man en perfekt deg efter några minuter. Lätt att fylla på ingredienser och man ser bra vad som händer eftersom det inte är någon motordel ovanför bunken. Lite svårt att få ur degen kanske men jag tror inte det går att undvika om man vill ha en degkrok som kommer åt och knådar ordentligt. Kvalitetskänslan är helt ok för en modern maskin, den går lite ansträngt ibland och jag tror inte den kommer att hålla lika länge som äldre tiders maskiner. Men det gäller ju i stort sett allt som säljs i dag och Kenwoodmaskinen var inte bättre trots lite starkare motor. En liten anmärkning i marginalen är att degkroken inte går att maskindiska men det är ett litet problem, den tar inte många sekunder att diska för hand. Ett önskemål till Bosch är att de utvecklar en renodlad degmaskin med samma degkrok, starkare motor med direktdrift och gärna en lite större skål. Helst allt i rostfritt och maskindiskbart också. Den skulle jag stå först i kön för att få köpa.