Prisjakt

Sirap

Medlem sen 2008-04-12
67
Bidrag
33
Hjälpsamröster
NÖRDIC USB A - Lightning 1m
Full Star 1
2
(1)
25 kr
S
Sirap
67 omdömen
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
3 månader sedan

Börjar falla sönder efter några månader (blottade sladdar vid lightning-kontakten). Jag har originalkablar som håller ihop bättre efter tre år än dessa gör efter mindre än ett. Om du räknar tid per krona så börjar originalkablarna likna en bättre affär, och då har vi inte nämnt att de också är av mycket bättre material (silikon?) och beter sig betydligt bättre i kyla. Dessa kablar är värda sitt pris endast om du låter dem vara hemma vid skrivbordet, och inte lägger ner dem i fickor och väskor jämte din strömbank.

Jula
Utmärkt
(500+)
S
Sirap
67 omdömen
UselRedigerades 4 månader sedan

Uppdatering 3: Jag hade tänkt börja öka betyget här på grund av ett par bra inköp, men jag valde att vänta tills jag hade fått svar på en vanlig produktfråga från deras "kundtjänst". Tur att jag väntade... Jag har köpt mycket på jula över åren: skarvsladdar, kontaktlim, hyllor, tvingar, balansplattor, handdukar, isbitar, kylväskor, strumpor, golvfläktar, mejselsatser, häftpistoler, byxor, batterier, strömbanker, tejp... Praktiskt taget aldrig har jag behövt kontakta "kundtjänst", men senaste månaden har de lagt på luren i örat på mig för att jag, som ni kan läsa nedan, frågar en helt vanlig fråga angående varför jag inte ser något 30-dagarspris på kampanjvaror (dvs. ett trevligare sätt att fråga "varför följer ni inte lagen?"), och nu detta: - Jag: frågar några frågor om en produkt via mejl. - Jula: vänta så ska vi höra med rätt avdelning. - Jula, en vecka senare: här är svaret till dig: [?] (externt inlänkat innehåll som inte syns) - Jag: jag är rädd att jag inte ser ert externt inlänkade innehåll -- se skärmbild. Föreslår att ni svarar i ren text. ...och som svar på ovanstående får jag praktiskt taget bokstavligen detta: - Jula: "Du har fått det svar vi tänker ge dig. Vi kommer inte hjälpa dig mer i detta ärende" När jag sedan berättade hur jag tolkar ett sånt svar efter att bokstavligen ha skickat dem en skärmbild som visar att jag inte har mottagit något svar alls, så bekräftade de endast återigen: "Du har fått det svar vi tänker ge dig" och slog därmed fast att inga misstag har begåtts, utan detta var precis vad de avsåg att skicka till mig. Vet ni vad Jula hade kunnat skriva istället, för att spara på tangenttryckningar och samtidigt skickat precis samma signal? Här är ett förslag: "Dra åt helv***. Hejdå!" Och här är en ännu kortare version som de hade kunnat skicka till mig: "🖕" Tror någon läsare att jag kommer att fortsätta vara kund på Jula efter detta? Ni måste skämta. Det blir inga fler planerade besök i butik eller webben. Jag går på min höjd in i en butik om jag verkligen behöver något och det samtidigt inte råkar finnas någon Biltema, Rusta, Dollarstore, etc. i närheten. Och hur ofta händer det... Jag har varit i kontakt med fruktansvärda kundtjänster i år, för att inte säga i min tid, men Jula är utan tvekan årets sämsta. Jag vet inte vad du som läser tycker om ovanstående utbyte, men jag tycker det det demonstrerar dessa kvaliteter hos Julas kundtjänst: otrevliga, ohjälpsamma, rent utsagt oförskämda och respektlösa, och därtill redan fastslaget att de är okunniga ("Vad är ett 30-dagarspris för nåt? Aldrig hört talas om!" -- god morgon och välkomna till återförsäljarbranschen...) Och för att ni inte ska tro att jag bara ogillar alla kundservicear så här är några som varit både ok eller rentutav bra och exemplariska: Cykelcentrum, Dollarstore, Amazon.se, Lensway, med flera... Så snabbt går det att grusa ett bra förhållande. --- Uppdatering 2: Mycket sämre intryck nu, än innan black friday, tyvärr: 1. De skriver inte ut 30-dagarspris på kampanjvarorna på hemsidan, så de följer inte lagen. Det finns inget mer att säga om den saken -- alla svaga bortförklaringar undanbedes. 2. Bristande grundläggande kunskaper hos 3 av 3 representanter i kundtjänst. Jag behövde ringa tre samtal för att ens få svaret "vi vet inte" på den mycket enkla frågan "varför?" angående punkt 1. I de två första samtalen la Julas representant på lure- ...jag menar, "bröts samtalet helt oförklarligt". Proffsigt, verkligen. 3. Ingen angivelse för om ett klädesplagg är herr- eller dammodell på etiketten. Det finns inget sätt att läsa sig till detta när du har plagget i handen, och när jag frågar personalen får jag felaktig info så att jag måste åka tillbaka till butiken dagen efter och lämna tillbaka allt -- när jag kom hem visade kvittot klart och tydligt att det jag blev tillsagd inte alls stämde. Hur man kan ha ett centralkontor och samtidigt inte lyckas komma på ett bättre system än "skanna varorna i närmsta terminal" är mer än jag kan svara på. 4. Bristande information i butik även när man uttryckligen frågar, som sagt. 5. Jag returnerade varor under öppet köp i informationsdisken, och tänkte givetvis att "bra, nu är i alla fall detta klart", men nej -- jag får precis samma meningslösa krångel till och med när jag lämnar tillbaka varor: dagen efter upptäcker jag att de inte alls har återbetalat mina pengar till mitt kort, utan här ligger istället ett "tillgodokvitto" i fickan. Så nu måste jag åka tillbaka till butiken IGEN. Inte gav jag väl Jula en papperslapp med en streckkod och ett bäst före-datum på när jag betalade? Nej, precis. Uselt system. 6. Prisfuffens hade de också för sig, tydligen: Nio par strumpor veckan innan black friday: 99 kr. Samma vara på black friday: 179 kr. Det gör mig inte direkt mer bekväm med Jula, tyvärr. Men det är deras egna val, såklart. + Det enda postiva jag kommer på är att de hade några varor som faktiskt var prisvärda i veckan, samt att deras kundtjänst som svarar skriftligt på mejl har varit tydliga, relevanta, och snabba. Kors i taket. Allt som allt tycker jag att Jula har bjudit på en riktigt dålig upplevelse, om och om igen, hela veckan. Synd. Och då har jag inte ens kvitterat in mitt tillgodokvitto eller hämtat ut mina internetköp ännu. Jag ser inte fram emot det. --- Uppdatering: drar av en stjärna för den minst sagt dåliga läsförmågan hos (vad jag förmodar är) onlinesupporten som svarade på detta omdöme. Precis som väntat från valfri onlinesupport nu för tiden, men ändå. Eller kan det vara så att Jula helt enkelt inte läser vad folk skriver? 🙃 Jag har mina misstankar. Men tro inte blint på mig – läs sista paragrafen och bedöm själv... PS. Lite ironiskt att jag i och med detta upptäckte att prisjakt numera slutat med sin smaklösa vana att låsa mig ute från alla mina omdömen som fått ett svar 🎉 Fortfarande bristande läsförmåga dock. DS. — Gillar Jula mest pga att de inte krånglar (enkelt att reklamera dåliga produkter), har ok varor till ok pris samt att de faktiskt finns i närheten, till skillnad från t.ex. Biltema. Bästa köpen är 1. golvfläkt, 2. lagerhylla, 3. häftpistol. Även nöjd med balansplatta, resehandduk, strumpor, lim, tejp, chokladboll... OBS att jag absolut INTE vill ha "svar från butik". Omdömen är inte en kommunikationskanal mellan mig och butiker, och jag tänker inte låta Prisjakt låsa mig ute från mina egna omdömen.

LensWay
OK
(79)
S
Sirap
67 omdömen
BraRedigerades 4 månader sedan

Uppdatering: Gav ändå Lensway en chans till och idag funkade det bättre, och rätt fraktalternativ dyker upp. Jag kräver inte superbra pris (även om det var precis vad jag fick denna gång) men vad jag däremot vill se är att alla aktörer inblandade i ett "erbjudande" faller in i ledet när man väl provar att utnyttja det. Jag kan också konstatera att om du värderar telefonkontakt så levererar Lensway mycket bra på den punkten. De är också snabba att erbjuda manuell lösning för de saker som inte fungerar på webben, så jag skulle säga att de faktiskt gör vad de förmår, vilket inte alltid är fallet när man kontaktar butiker. Jag skulle inte oroa mig för att få kontakt med dem om jag nånsin gjorde en större beställning. — De lever inte upp till sina rabattkoder, och ägnar sig därmed åt falsk marknadsföring ihop med de "proffsiga" bedragarna på Benify (som systematiskt publicerar falska erbjudanden som inte går att utnyttja eftersom de inte existerar). Jag använde en kod för fri frakt från Benify, men i kassan står det likförb- "frakt 39 kr". Inte så oväntat från oseriösa aktörer... Ingen mejladress har de heller, så det blir väl en dubbel anmälan till Konsumentverket direkt istället – jag har noll tolerans kvar för vare sig lurendrejarna Benify eller företagen som samarbetar med dem.

Bulldog Natural Grooming Original Roll-On 50ml
Full Star 1
2.3
(4)
84 kr
S
Sirap
67 omdömen
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
4 månader sedan

Fick en sån här för flera år sedan och den är ännu inte slut, eftersom det inte är en antiperspirant och därmed högst ineffektiv. Köp något med aktiva ingredienser på Lidl för 10 kr istället – det gör i alla fall jag.

Amazon.se
OK
(500+)
S
Sirap
67 omdömen
BraRedigerades 5 månader sedan

Okej, jag har inte mycket insikt i Amazon, och de har ett rykte av oetiska arbetsförhållanden. Med det sagt så är detta betyg endast en reflektion av att ha gått från AliExpress till svenska Amazon: Jag satte dem på prov genom att försöka ta telefonkontakt med kundtjänst kl. 19 en fredagkväll, och fick kontakt inom någon minut – *på black friday*. Samtalet var koncist och höll sig inom ramarna för det bekymmer jag hade, vilket är mycket mer än man kan säga om många kundtjänster. Jag kan inte blunda för att det var proffsigt, även om jag nästan helst skulle vilja se att ingen behövde sitta och jobba i kundtjänst på en fredagkväll. Betyg: jag ångrar inte att jag valde telefonkontakt istället för mejl (även om jag redan provat att lämna återkoppling via mejl, och även där fick snabbt och koncist svar). Skillnaden mot AliExpress är enorm. Jämfört med dem har Amazon: - En stilren, oplottrig hemsida på mobil och dator - Chattsystem med säljare, som inte suger, och som flyter på kanon på mobil - En support som inte bara är lätt att få tag i, inte bara (förmodat) kan engelska, inte bara kan svenska, utan som du också kan tala med i telefon om det skulle vara kris. Jag vet detta nu, eftersom jag har testat. - Supporten ger dig inga livslånga lojalitets- och kärleksförklaringar med tusen emojis och hjärtan i slutet av varje ärende, utan nöjer sig med en alldeles vanlig avskedsfras. Tack och lov för det. Generellt negativt: - Sortering av sökresultat funkar dåligt - Priserna är ibland betydligt högre – kanske 20 % (i vissa fall 3-4x jämfört med Amazon US eller till och med direkt från tillverkaren; se "pinecil") - Tveksamma arbetsförhållanden (?), men de måste i alla fall vara ett steg upp från AliExpress - Förvirrande med gömda billigare säljare under samma objekt – produkten "blir dyrare" när man klickat på ett sökresultat Med tanke på hur fruktansvärd AliExpress support är att komma i kontakt med, att tala med, att förbli i chatten med (skicka ett meddelande var 30:e sekund annars kastar de ut dig), och förbisett att de också ljuger och begår bedrägeri vid returer, så tror jag bestämt att det är värt de högre priserna på Amazon. I alla fall om du köper något för mer än några hundralappar.

Komplett.se
Utmärkt
(500+)
S
Sirap
67 omdömen
OK5 månader sedan

Försökte bli informerad om fraktkostnad på deras hemsida -- ni vet, få reda på vad en beställning *faktiskt kostar* -- genom att gå till kassan. Detta var uppenbarligen inte tillåtet, utan då var det dags att "skapa ett konto". Skämtar de eller? Glöm det -- då får det vara. Nästa butik.

Asus RT-AC2900
Full Star 1
4
(25)
1 469 kr
S
Sirap
67 omdömen
Full Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 6 månader sedan

Asus är väl knappt snäppet över D-link på kvalitetsskalan... Likt D-Link kan ASUS inte göra en router om så deras liv hängde på det. De är helt oförmögna till ens de mest grundläggande förutsättningar, som att brygga ethernet, 5 GHz och 2,4 GHz på ett sömlöst och pålitligt sätt. Jag har provat att köra denna i trådlöst bryggläge och det är patetiskt. "No route to host" för enheter på samma delnät, men som använder ethernet och 2,4 GHz respektive, om och om igen – och det endast med klienter anslutna till denna router! Amatörer. De lyckas inte ens spara sorteringsinställningen i listan över tillgängliga nätverk när man uppdaterar listan, så inte nog med att den inte hittar det trådlösa nätverk du vill brygga, de lyckas inte ens skapa ett bättre webbgränssnitt än en femteklassare. Hur inkompetenta programmerare kan man anställa egentligen? Det här företaget verkar vara den sorts människor som inte har ett gram eget driv eller designtalang, utan snarare står och dreglar med halvöppen mun och försöker göra något som på ytan liknar nåt från Apple eller Microsoft tillräckligt mycket för att de ska kunna använda favoritordet "innovation" till att beskriva sig själva. De står väl och beundrar sig själva framför spegeln, jämte Samsung som försöker designa operativsystem till TV-apparater 😂 Deras "smart connect" som slår ihop 2,4 och 5 GHz SSID och som resulterar i att alla dina enheter som klarar 5 GHz istället ansluter med 2,4 (oj vad smart) är också skrattretande -- det går inte ens att ändra inställningar för funktionen medan routern agerar trådlös brygga(!) Till slut inser man att Asus helt enkelt är ett pinsamt företag. Värdelös upplevelse, och det med firmware från juli 2023. Men de släpper ju iaf säkerhetsuppdateringar, så skräpupplevelsen är åtminstone säker. Precis samma visa som med deras rt-ac66u, med andra ord. Skiljer det inte typ 6 år mellan dessa två modeller? Och asus har inte utvecklat kvaliteten på sina produkter över huvud taget på den tiden...? Det låter lovande. Min favorit från asus är fortfarande när de lyckade stava fel när de beskrev en av sina värderingar som "reliabilty". Ovärderligt.

Resteröds Gunnar Bamboo Boxer 3-Pack
Full Star 1
3.7
(7)
269 kr
S
Sirap
67 omdömen
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
9 månader sedan

Bristfällig kvalitet: Två av sex par har börjat virka upp sig själva i sömmarna inom en månads användning. Tro inget annat – 33% med usla sömmar är inte hög kvalitet. Korvar sig på låren gör de minsann visst, när du drar på dig ett par byxor. Dessutom är underkläder som inte klarar 60°, utan måste tvättas i 40° som en annan snöflinga, redan underkänt. Inte köper du väl handdukar och lakan som vägrar köras i 60°? Bottenbetyg för bambu som material ifall det är anledningen. Dessa var en besvikelse efter att ha läst omdömena här, men fortfarande bättre än dagens Dressmann.

HP X24ih 24" Gaming Full HD IPS
Full Star 1
3
(2)
9 325 kr
S
Sirap
67 omdömen
Full Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
9 månader sedan

Hur man i denna tidsålder kan misslyckas med att tillverka en skärm som KOMMER IHÅG DINA INSTÄLLNINGAR är svårt att svara på, men jag tror jag har en förklaring: tillverkarna är korkade. När jag startar skärmen har den ofrånkomligen glömt bort förra nivån av belysning och ställt tillbaka den på 81%. Som om inte detta vore nog, efter att jag sedan satt belysningen från 81 till 100% så ställer skärmen ner nivån till 80% tre sekunder senare..! Ord saknas (nästan): de som skapat denna skärm är idioter.

Raspberry Pi 4 Model B 4GB
Full Star 1
3.8
(10)
695 kr
S
Sirap
67 omdömen
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades ett år sedan

Uppdatering 3, 2023: I korthet, vad du än gör, kör inte Ubuntu på denna. Det var ett enormt misstag av mig, för att jag ville ha ett mindre amatörmässigt fönstersystem än X, och kanske se hur väl Pipewire skulle understödja kompetent Bluetooth-hantering. Eftersom jag aldrig kommer att använda Pi som ett skrivbordssystem så var detta mest slöseri med tid. - Blåtand stänger av sig slumpmässigt under användning och slutar fungera helt och hållet tills du startar om. Grattis, nu har du varken hörlurar eller tangentbord! Skönt att äntligen få slippa alla förlegade sladdar som bara funkar felfritt hela tiden... - Ingen hårdvaruavkodning av h.264 eller h.265 i vare sig VLC eller Kodi. Ööh... - Kraschar så hårt att hela maskinen måste startas om bara du gör nåt så enkelt som att lägga "fel" fönster sida-vid-sida och ändra storlek på båda samtidigt. - Säger att du har nog med utrymme för att uppgradera till ny version, och får sedan slut på utrymme mitt i uppgraderingen... Bra räknat. - Canonical bryr sig helt uppenbart inte ifall saker faktiskt funkar. Det är ju inte deras produkt. Lycka till med att få kompetent hjälp på t.ex. AskUbuntu. Ubuntu på Pi är inte värt det. — Uppdatering 2, 2023: Bedrövligt. Så sjukt less på att behöva sitta barnvakt åt denna Pi. Jag har tröttnat på att detta kort inte verkar kunna göra någonting ordentligt. I RpiOS lyckas de knappt mata ut en videosignal, och Blåtand-demonen hänger sig regelbundet och grillar kortet. I Ubuntu lyckas de mata ut en videosignal, men där hänger sig istället hela maskinen och grillar kortet, och tjänar därmed inte ens till att vara en accesspunkt eller en server! Sedan, om du startar om, så lyckas den inte ens mata ut en bild förrän efter att du startat om OS:et två gånger. Skämtar de? Är detta vad jag har att välja mellan efter att produkten varit ute i fyra år? Ett undermåligt officiellt OS med 90-talsdesign som oundvikligen konverterar processorn till en kupévärmare, eller Ubuntu, det förmodat mest seriösa alternativet, där man kallt kan räkna med att hela enheten blir otillgänglig (och glödhet) efter ett par dagars upptid. Vad ska man med en enkortsdator med linux till idag egentligen, om inte för att låta den utföra en specifik grej och göra det bra? (Linux är knappast till för att göra många grejer bra – annars skulle kommersiella skrivbordsmiljöer inte sälja som smör i jämförelse). Här är alltså vad jag *inte* kan göra med en Pi 4 utan att byta blöja på den regelbundet: Ubuntu: - Wi-Fi-Accesspunkt - Låta den vara igång och tillgänglig som server tills dess jag behöver den (SMB, SSH, DHCP) - 135 Mbps 802.11n Wi-Fi AP med NetworkManager (får full hastighet i RpiOS men endast 65 Mbps i Ubuntu) Raspberry Pi OS 64 bitar: - Ha Blåtand aktiverat, t.ex. för att kunna använda ett tangentbord (höga krav!) - Ha en TV eller skärm inkopplad och förvänta mig en bild efter uppstart (inget skämt – jag är inte ensam) Jag är mycket nöjd med min Pi 3, men inte alls nöjd med Pi 4. Jag misstänker att problemet är det gamla vanliga: OSS-mentalitet med tillhörande obefintlig kvalitetskontroll. Du ska vara tacksam. Du får inte klaga. Din tid är inte värt något. — Uppdatering 2023 Fortfarande oimponerad. Jag har kört både Ubuntu och Raspberry Pi OS (32- och 64-bit) och inte sällan har den startat till en helt svart skärm varpå man måste starta om den inkopplade skärmen för att få bild. Den har helt låst sig ett antal gånger. Främst som accesspunkt i Ubuntu, men även bara genom att ha flyttat ett fönster... Bluetooth-demonen i RpiOS fastnar i 100 % processoranvändning titt som tätt och hettar upp hela kortet. SD-kortet med RpiOS gav upp och blev endast läsbart. RpiOS är fortfarande som taget direkt från 80-talet. Du får fler popupfönster där än i en modern webbläsare. Den sägs klara två 4K-skärmar. Jaha, men den klarar inte av att rendera en enda app smidigt i 4K fullskärm på en enda skärm i sitt eget OS, så varför skulle jag vilja använda 4K, för att inte ens tala om 2x4K? Jag kör uteslutande 1080p på min 4K-tv, för alternativet känns som 15 fps när man rör muspekaren... Jag förknippar Pi 4 med besvär i större utsträckning än Pi 3. Vi går inte ens in på strömförsörjningen. — Den gavs ut för två år sedan, 2019, och fortfarande lyckas den inte spela vissa videofiler (1080p h.264) som Rpi 3 klarar (!) – varken i VLC i senaste Raspberry Pi OS, eller i senaste Kodi 19 i OSMC. Ingen bild – bara ljud. Efter *två års* utveckling är det inte mer än mediokert. Det spelar ingen roll huruvida de använde GBM eller andra förkortningar om resultatet inte blir bra. OMX och MMAL funkade ju i alla fall tillförlitligt på Rpi 3. Något jag gillar däremot är att kunna använda den som accesspunkt i 5 GHz för stabila länkhastigheter med Wi-Fi. Uppskattas när TimeMachine kör sin dagliga säkerhetskopiering. Men vad är det för skämt med att behöva ändra regionen till US för att kunna välja en kanal som ger full länkhastighet i AP-läge? Den säljs i Sverige med påstådd 802.11ac. Stöd det ordentligt då. USB3 är också en av de viktiga milstenar som stryker ännu en grej från listan som man måste oroa sig för. Det är tillräckligt snabbt för att slippa tänka på det. MikroHDMI är rätt störande. Inga kablar jag redan har passar. Nu har RPi tre (!) olika kontakter för HDMI: en för Rpi <4, en för 4:an, och en för Zero. Kom igen... Jag hade höga förväntningar på att kunna spela ljud i mina blåtand-högtalare. Det funkade helt otroligt dåligt, i senaste Rpi OS. Vad har de gjort de senaste fem åren som detta efterfrågats och inte funkat? Du måste stänga av Wi-Fi för att kunna använda BT-högtalare (!)... År 2021. Det är tragiskt. Några allmänna reaktioner från att gå från Rpi 3: + 1000 Mbps ethernet + 5 GHz Wi-Fi för färre störningar + USB3 för ordentlig fildelning över ethernet Negativt: - ersätter inte Rpi 3 som filmspelare efter två års utveckling - mikro-hdmi – åtminstone en kontakt kunde väl vara fullstor? - konstigt halvt stöd för kanaler i 802.11 - blåtand för ljud till extern högtalare är patetiskt