Prisjakt

h3lix

Medlem sen 2006-08-16
23
Bidrag
74
Hjälpsamröster
ComputerSalg
Utmärkt
(500+)
h
h3lix
23 omdömen
DåligRedigerades en månad sedan

+ Stort brett utbud med ofta billiga varor. - Ful hemsida, ofta dåligt med info om produkterna. - Aldrig i mitt liv varit med om en så komplicerad och långdragen reklamationsprocess för en produkt som hos detta bolag. De godtar ej reklamation direkt, utan tvingar en i praktiken att själv skapa reparationsärende mot tredjepartsleverantör trots att man i deras reklamationsformulär aktivt väljer att ComputerSalg ska ta dra i reklamationen. Sen låter de en själv driva allt mot tillverkaren och skicka in produkten till tillverkaren, (som inte klarar av att laga varan). Trots misslyckad reparation så vägrar ComputerSalg skicka en ny fungerande vara, utan de vill försöka felsöka varan över mejl ett antal rundor och pushar en att ringa tillberkarens support igen som konstaterar att varan inte går att laga (det visste jag redan, men ComputerSalg verkar gilla att leva på hoppet), varefter man 700 år senare faktiskt till slut får en ny fungerande vara skickad till sig efter 400 mejlkonversationer och påtryckningar. Eloge för att de faktiskt försöker vilja reparera varor och inte bara slänga och köpa nytt. Men det finns faktiskt gränser för hur mycket tid och kraft man kan lägga över på kund att dra i saker när man levererat en trasig vara. Beställde varan i november 2023 och hade inte en fungerande vara i handen förrän mars 2024 (ca hälften av tidsåtgången beror på mig själv, att man jag postar varan för reklamation direkt osv).

Samsung HW-Q950T
Full Star 1
4.3
(14)
h
h3lix
23 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
Redigerades 2 år sedan

Köpte soundbaren för 8990kr på Black friday år 2020. Hade även en JBL Bar 9.1 hemma och jämförde, båda är Dolby Atmos soundbars. Det slutade med att jag behöll denna, trots det högre priset. Jag valde dessa två för vidare granskning efter en noggrann utvärdering av många recensioner av Dolby Atmos soundbars med bakhögtalare som fanns tillgängliga i Nov 2020 inom prisklassen under 10 000kr. OBS: Pga avsaknad av stöd i min digitalbox/TV för Dolby Atmos/eARC, så har jag bara testat vanlig Dolby Digital Plus 5.1, inte Dolby Atmos. Varför behöll jag denna framför JBL-ljudlimpan? - Q950t klarar musik, film och TV riktigt bra. Soffan skakar och grannarna bankar desperat i väggen om man drar upp ljudet när man spelar actionfilm. Ljudet är överlag balanserat och exakt (se min kommentar om basen nedan). JBL-baren var också kompetent på film och musik, men var dålig på TV med dialog, jag upplevde att vissa personers dialog på TV helt plötsligt inte var hörbar med JBL:en, om man ville ha lite lägre volym, men att bakgrundsmusik etc kunde upplevas som för hög om man höjde volymen. JBL:en hade också lite mesigare bakhögtalare. - Q950t har en mer balanserad men mesigare bas än JBL. JBL:en kunde man justera så att basen blev uppenbart överdriven, ställer man in Samsungen på max så är basen inte mer framträdande än JBL:en i normalläge. Dock upplever jag Samsungen som mer balanserad, men är det maxad (överdriven) bas man är ute efter kan JBL:en vara ett bättre val för dig. - Samsungen har en betydligt bredare ljudbild från soundbaren än JBL:en, förutsatt att man kopplat bort JBL:ens flexibla bakhögtalare från soundbaren. Detta pga att Samsungen rent fysiskt har sina högtalsrelement bredare isär. Kopplar man ihop JBL:ens trådlösa bakhögtalare med soundbaren så är de jämnbreda och mer jämnbördiga, men då missar man ju bakhögtalarna på JBL:en. - Personligen tycker jag det är bäst att slippa ladda bakhögtalarna och koppla in dem i väggen istället, som med Samsungen, men vill du ha 100% trådlösa bakhögtalare med batteri, så kan det vara värt att spana in JBL:en vars bakhögtalare är 100% trådlösa med batteridrift. - JBL-baren hade bättre trådlösa anslutningar än denna. Notera att det enda sättet att strömma musik i hög kvalité med Q950t är med Spotify Connect (och kanske någon annan tjänst). Men i övrigt saknas Chromecast (både för musik och bild) och det blåtandsstöd som finns är av gammal lågkvalitativ standard. - Q950t har displayen på soundbaren uppåt. Det gör att jag aldrig använder fjärrkontrollen för att justera ljudinställningar (då man inte fattar vad man gör utan att se feedbacken på displayen när man sitter i soffan), utan jag ändrar alltid inställningar via appen. OBS: Jämfört med soundbars utan stöd för Dolby Atmos så är Samsungen uppenbarligen rätt dyr, så om man ska få full nytta av priset man betalar, tänk på att både din TV och strömningstjänst/BluRay-spelare behöver ha stöd för Dolby Atmos/eARC. Det räcker heller inte att kolla att din strömningstjänst har Dolby Atmos, utan du måste verifiera att din strömningstjänst har stöd för Atmos på just ditt TV-märke. Ingen strömningstjänst har idag stöd för Atmos för alla TV-tillverkare. Om du inte tänkt köra Atmos, så kommer de flesta högtalarelement förbli oanvända/tysta i detta system när du spelar 5.1-ljud. Det finns en inställning vid namn "Surround" som utnyttjar fler (men inte alla) av högtalarelementen trots avsaknad av Atmos, detta rekomenderas och är så jag kör på hela tiden (och en del recensenter jag sett rekomenderar också detta). Största nackdelarna med Samsungen? - Priset - Grannarna hatar mig. - Ett par gånger per timme försvinner allt ljud i ca 1 sekund. Även den trådbundna soundbaren. Det är dock inte så störande som det kan låta, men kan säkert vara väldigt personligt hur man upplever det. - Dåliga med trådlösa anslutningar för högupplöst musik (bortsett från Spotify) - Ingen HDMI 2.1 passthrough - Displayen sitter på toppen av limpan - Mätte strömförbrukning i standby, den är betydligt högre än vad Samsung hävdar. Det märks att EUs energimärkning inte hittat till ljudlimpor. JBL:en var strömsnålare! UPPDATERING EFTER SNART 1 ÅRS ANVÄNDNING: - Har nu kört någon månad med Dolby Atmos. Det tillför, givet bra källmaterial, helt klart en ytterligare dimension jämfört med 5.1-ljud. Framförallt vid högre volym. Vid lägre volym så får systemet inte riktigt till att ljudet orkar studsa mot väggar och tak för att få det att låta som det kommer från andra håll än själva högtalarna. - Q950T verkar fortfarande (baserat på recensioner där ute) vara det bästa kompletta soundbarsystemet *i denna prisklass*, slagen med knapp marginal av uppföljaren Q960A som dock är ett antal tusenlappar dyrare i skrivande stund. - Är väldigt nöjd att jag köpte ett system med bakhögtalare, det tillför helt klart en ytterligare dimension. - Problemet med att ljudet försvinner 1 sekund då och då har lösts med mjukvaruuppdatering. - Bugg: Soundbaren får för sig att skicka uppstartsignal till TVn så fort man drar upp Spotify på mobilen, även om man bara spelar Spotify på själva mobilen, och inte alls på soundbaren. Något i Spotify Connect kopplingen med ljudlimpan är helt klart lite för trigger happy. Detta har varit ett problem sen start.

Sport99.se
DÃ¥lig
(25)
h
h3lix
23 omdömen
Bra3 år sedan

+ Snabb leverans. + Snabbt svar från kundtjänst på lördagskväll när jag skulle returnera vara. - Returer kostar 85kr.

Black Diamond Distance Carbon FL Z Telescopic
Full Star 1
4.5
(2)
1 834 kr
h
h3lix
23 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
3 år sedan

Både jag och sambon har använt dessa under några års tid, under flera långa fjäll- och bergsvandringar. De har varit djupt inne i Sarek och högt upp på Mt Everest Base camp och ett antal andra spännande platser. De är stadiga, lätta och har hållt ihop bra utan nåt krångel. Vi har behövt byta ut de utbytbara spetsarna då de slitits ut, men jag ser det bara som en fördel att det går att köpa extra sådana istället för att tvingas köpa helt nya stavar. Sätter på ståltoppar och använder stavarna när jag kör långfärdsskridskor också, så fäster de i isen. Smidigt att man snabbt kan justera höjden på stavarna då man vill ha olika längd om man går uppför eller nedför eller på plan mark (eller åker skridskor). Blir väldigt korta och skapligt kompakta när man vill få ner dem i ryggsäcken. Innan vi köpte dessa för några år sen var jag orolig att nylonbanden runt handen inte skulle vara sköna, då de är väldigt tunna och saknar allt typ av padding som vissa andra stavar har, men detta har inte varit alls nåt problem. Banden och handtagen är bekväma och man har stadigt grepp!

Xiaomi Mi Home Security Camera 360
Full Star 1
3.7
(17)
435 kr
h
h3lix
23 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Jag har kamera inomhus riktad ut mot villatomten och filmar personer på min uppfart, på 5-10 meters håll. Då är kvalitén acceptabel, men man ser bara väldigt grova drag i personers ansikten på det längre avståndet, så det går bara hjälpligt att identifiera personer under dessa förutsättningar. + Gratis 7-dagars molnlagring för 3-20 sekunder korta videosnuttar när rörelse upptäckts. + Minneskortsplats för lagring av all videoinspelning de senaste dagarna (i 24/7 läge). + Billig - Min kamera kopplar ner sig från Wifit åtminstone en gång per vecka och man måste fysiskt dra ur strömkontakten för att få upp den igen. Om man inte gör något går den aldrig online igen, ens efter flera dagar. Den fortsätter dock att spela in på minneskort under denna tid, men alla notifieringar om att någon rört sig i kameravyn och molnlagring dör under denna tid. Mycket dåligt, detta gör kameran smått värdelös att använda för att hålla koll på hemmet när man är på semester t.ex. - Många falska varningar om rörelse i trädgården, även med inställningen låg känslighet (detta får ändå klassas som acceptabelt, med tanke på att det i många fall faktiskt blåser och rör sig i buskar). - Missar ofta att molnlagra och notifiera när människor gått framför kameran, ofta även när människor varit väldigt nära (någon meters avstånd). Funkar väl i mitt fall då jag köpt till minneskort, men köper du inte till ett minneskort så innebär detta att du helt kan missa att spela in en tjuv, då molnlagringen endast lagrar när den upptäcker rörelse. Även med minneskort innebär det dock att du förlorar koll på att t.ex. någon knackat på din dörr, om du inte känner för att efterhandsgranska 24 timmars video manuellt varje dag... - Max 64GB stort minneskort kan användas. Räcker till ca 6 dagars kontinuerlig inspelning 24/7 i 1080-upplösning. Uppdatering efter ca 4 månaders användning: - Jag har nu reklamerat kameran pga att den slutar notifiera och molnspara klipp när den upptäcker rörelse. Detta händer några gånger i veckan och den kommer då helt och fullkomligt sluta notifiera och spela in klipp i molnet (SD-kortsinspelningen är det enda som fortfarande funkar) ända fram tills man manuellt startar om kameran i appen. Om man inte startar om kameran flera gånger i veckan så går man med andra ord miste om notifieringar och molnlagringsfunktionaliteten. Jag fick en ny kamera och den betedde sig precis på samma sätt (av Xiaomis egna Mi store fick jag veta att jag nog hade för höga förväntningar på deras kamera...). Reducerar betyget till 1 stjärna. Om du vill ha en kamera som fungerar, välj ett annat märke. Uppdatering efter 7 månaders användning: De verkar nu ha släppt en uppdatering som gör att man inte längre behöver starta om kameran flera gånger i veckan (jag har nu tagit bort min externa timer som startade om enheten en gång per dag genom att bryta strömmen). Lägger till två stjärnor i betyget, så den landar på 3.

Tefal Ceramic Control White Stekpanna 28cm
Full Star 1
2.1
(7)
645 kr
h
h3lix
23 omdömen
Half Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Överlägset sämsta stekpanna jag nånsin ägt. Ojämn botten där fettet rinner ut och lägger sig längst ut i kanterna. Från mitten och halvvägs ut till kanterna så bränns maten fast och bildar en beläggning vilket gör att maten steker fast och inte får stekyta. Delar av denna beläggning lyckas jag ej få bort ens efter noggrannt diskande. Har endast ägt pannan i ca 2 månader och har enbart handdiskat den och aldrig kört spisen på max temp, så det bör ej vara min skötsel av den som är problemet.

Amazon.se
OK
(500+)
h
h3lix
23 omdömen
DåligRedigerades 3 år sedan

Jag trodde Amazon var kungarna av logistik? Jag beställde 4 varor av Amazon.se, hälften från dem själva och hälften från andra bolag på deras platform. -Trots att jag klickade i att jag ville ha de 2 paketen från Amazon som 1 försändelse, så skickade de dem som 2 olika paket. - Alla varor fanns i lager och skulle levereras inom 5-9 arbetsdagar enligt beställningen. Skulle det inte vara snabba leveranser Amazon skulle vara bra på? - I verkligheten levererades paketen efter mellan 4 till 15 dagar. - Alla paketen levererades på olika sätt. En till brevlådan, en till dörren, en till Hemköpet i närheten och en till ett obskyrt postkontor i ett industriområde långt härifrån. Jag har inte behövt hämta upp paket på en postcentral sen 00-talet tror jag. - För första gången i mitt liv har jag beställt en hemleverans av vara, där leverantören misslyckades med att leverera på utsatt datum, och istället kunde leverera först 3 dagar senare. Jag har måånga gånger beställt hemleverans med Budbee och liknande och den levererar i tid 100% av gångerna. Amazon kör på något slags budgetalternativ (tror de kallas för Posten) som failade på första försöket. - Hela hemsidan är sjukt svåröverskådlig, kategoriseringar och filtreringar av produkter under all kritik. - Översättningarna på hemsidan här ni säkert redan läst om i riksmedia vilket skamligt låg nivå de håller, det leder till att det blir svårare att söka efter produkter. - Förutom på obskyra direktimporterade kinaprylar, så är de normalt sett dyrare än svenska ehandlare på det mesta. - Alla bekräftelser på när olika paket kommer fram exkluderar vilken vara det handlar om, de säger bara prislappen på varan, så måste man själv fundera på vad det var man beställde som kostade så mycket som kan tänkas ligga i det paketet. + Stort utbud

NetOnNet
Utmärkt
(500+)
h
h3lix
23 omdömen
UselRedigerades 3 år sedan

Beställde 6 dimningsbara glödlampor från dem. De skickade 6 icke-dimningsbara lampor till mig (det framgår tydligt på förpackningen att de EJ är dimningsbara). En normal affär hade kanske snabbt löst fadäsen genom att snabbt och smidigt skicka de på riktigt dimringsbara lamporna av samma märke, som de också saluför (för ett par tior extra), men icke då. Istället för att bara skicka de rätta lamporna, så åker man på en karusell där det tar 9 dagar att få en retursedel skickad till sig och att man måste beställa lampor igen från dem!? Fast denna gång de som var dimringsbara på riktigt, inte de som de låtsas är dimningsbara. Nu måste man över till svärmor för att skriva ut retursedeln och sedan ut i coronaland för att returnera varorna på postombud, trots att man beställde paketleverans till brevlåda vid beställning. Så mycket för att de skriver att de tar kundernas säkerhet på största allvar på hemsidan. Det var visst mest bara fina ord och inte mycket mer det där...

Roborock S6
Full Star 1
4.4
(56)
4 923 kr
h
h3lix
23 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
5 år sedan

En riktigt schysst dammsugare som är riktigt bra på sin huvuduppgift; dammsugning, men som dock har lite för många småbrister för att få högsta betyg. + Dammsuger riktigt bra! + Navigerar riktigt smart och duktigt runt stolsben på stolar, kanter på möbler och runt omkring i huset i allmänhet. + Bra app där man får notifieringar så fort nånting händer, där man kan styra roboten utan att vara på plats, följa robotens framfart på karta i realtid (bara någon sekunds fördröjning). Notera att man kan köra antingen Xiaomis app eller Roborocks app. + Har funktion för att dela upp lägenheten/huset i olika rum, där man kan schemalägga olika rum att städas olika ofta, t.ex. att man städar köket och hallen lite oftare än resten av huset, ifall att de rummen smutsas ner mer. + Prisvärd i förhållande till konkurrensen (där nog deras egna Roborock S5 är den största konkurrenten i dagsläget!) - Det finns ingen funktion för att växla mellan en karta för moppning (där man har satt no-go-zoner runt mattor etc) och dammsugning (utan no-go-zoner). Detta suger! Man måste manuellt VARJE GÅNG man växlar mellan dammsugning och moppning manuellt lägga till och ta bort samma no-go-zoner varje gång. Jag trodde en robotdammsugare skulle spara tid, inte ta 10 minuter av min tid varje gång jag ska starta den. Stöd för flera kartor/våningsplan skulle ju vara en av de stora nyheterna med S6:an jämfört med S5:an (och en av anledningen varför den är klart dyrare), men denna funktion är högst bristfällig i skrivande stund! Jag hoppas verkligen de fixar detta med mjukvaruuppdateringar snarast. Notera att de olika kartorna INTE går att favoritspara riktigt fritt själv, utan det är alltid de 3 senaste kartorna som sparas, gör du en ändring på en karta och sparar, och du samtidigt ville ha kvar en äldre karta som låg som nummer 3 i listan av kartor, så är den nu för evigt borta! Jag tror det går att komma runt detta genom lite pill, men det är inte designat som en bra lösning idag. Fixas denna punkt så åker betyget upp ett snäpp. - Moppningen är dålig på att ta bort fläckar, även med relativt lätta fläckar. Det den gör är mest att ge en lite fräschare känsla på golven, INTE en fläckborttagning som man får med en traditionell mänsklig skurning. - Moppningstanken droppar vatten så fort man sätter fast den, så det går inte att fylla på vatten vid ett tillfälle och schemalägga moppningen till ett annat tillfälle. Likaså om roboten blir färdig med moppningen och det är mycket kvar i tanken, så kommer roboten stå vid laddstationen och droppa, men det följer med ett droppskydd för detta, så det är inte ett jätteproblem. - Snål tilltagen storlek på vattentanken för moppningen, den förbrukar 2 fulla vattentankar till de ~100m2 som den städar här hemma => Man måste manuellt fylla på tanken i mitten av varje moppningstillfälle. Roboten varnar INTE när den får slut på vatten. - Man får enligt Xiaomi inte ha något rengöringsmedel i tanken, då filtrena sätts igen efter ett tag då. - Dammbehållaren är inte på något sett störst i klassen (men inte heller minst). Så den behöver tömmas relativt ofta. - Saknar automatisk tömningsfunktion av dammbehållaren (vilket är högst rimligt med tanke på det relativt låga priset, så detta är inte att klassa som en så stor nackdel). - Många recensenter och Xiaomi själva pratar mycket om att dammsugaren är riktigt tyst, vilket den säkert är jämfört med konkurrensen, men det är fortfarande så att man inte gärna vill dammsuga när man själv är hemma, det är störande att ha den även i grannrummet. Vilket blir lite av ett dilemma med kombinerad dammsugning och moppning, då man manuellt måste fylla på med vatten precis innan start (annars står den och droppar ut allt vatten), samt att om man har ett boende som är större än typ 50m2, så behöver vattentanken fyllas på under rengöringspasset = man måste vara hemma när den kör moppen. - Funktionen att dela in lägenheten/huset i rum buggar en del, var beredd att lägga en del tid för att lyckas med konfigurera upp detta, då appen ibland vägrar justera rummen så som man vill ha dem. Som tur är är detta bara en engångsgrej, så kanske inte jordens undergång. - Enligt Xiaomi klarar den av trösklar på 2cm. Enligt mina vetenskapliga tester så är detta verkligen en hård gräns. Jag har två rum här hemma där dammsugaren inte kommer in på utan att lyftas, där en tröskel är 2,5cm och sluttande (vilket man skulle tänka sig borde underlätta), men där kommer roboten absolut inte in. - Roboten låter rätt mycket när den åker över trösklar, även riktigt låga sådana (0,5 cm).

Granngården
DÃ¥lig
(500+)
h
h3lix
23 omdömen
Usel5 år sedan

Usel butik. Beställde varor (i lager) den 22e April, den 10e Maj, nästan 3 veckor senare hade absolut ingenting hänt med leveransen, trots att varorna under hela denna period funnits i lager enligt hemsidan. När jag annulerar min order så misslyckas de även med att betala tillbaka pengarna på de efterföljande 7 dagarna, så jag var tvungen att ringa dem igen för att se till att få tillbaka pengarna. Totalt låg jag ute med pengar utan att få några varor i drygt 4 veckor. Det enda positiva med butiken är att det är relativt snabbt och lätt att få tag i kundtjänst, men vad hjälper det när de inte har en aning om vad som händer med leveransen och man måste ringa dem flera gånger för att få överrenskomna åtgärder genomförda? PS: Vid beställning hade de även problem med att, på deras egna hemsida, annonserad rabattkod inte fungerade vid kassan.